 |
 |
|
 |
 |
Bubbel bra för hjärtat
Publicerat: 2009-12-18
Champagne skålar för nya hälsorön som ger vinet välförtjänt uppskattning.
Lagom till nyårsfirandet dyker den goda nyheten att bubbel ska vara bra för hjärtat upp. Det är ett forskarteam vid Readings Universitet i England som kommit fram till detta måhända överraskande resultat.
- Vi har upptäckt att ett par glas om dagen har en positiv effekt på blodkärlen, och det tyder på att champagne skulle kunna bidra till att förebygga stroke och hjärtproblem, säger forskaren Jeremy Spencer vid Readings universitet, till engelsk press.
De nya rönen visar att den bubblande drycken innehåller polyfenoler, som ökar nivåerna av kväveoxid i blodet, som sedan vidgar blodkärlen. Champagnen görs av en blandning av blå och gröna druvor och därför ville forskaren Dr Jeremy Spencer undersöka om den inte också hade samma effekt på hjärtat som det röda vinet. Resultatet visade att champagnen hade en mycket större effekt på kväveoxidnivåerna än en polyfenolfri dryck, som gavs till testpersonerna.
Även billigare varianter av skumpa, som cava och talento, tros ha samma effekt. Åtminstone de drycker som innehåller must av blå druvor.
Källa;www.wownews.se
|
|
 |