Professor Fredrik Nyströms vetenskapliga vinstudier
tar död på flera "sanningar" om vin. Att vin är bra för kropp och hälsa har ett flertal studier bekräftat men att det skulle vara bättre än motion kommer nog som en nyhet för de flesta. I professorn Fredrik Nyströms nya vinstudie tar han död på sanningar som leverskador, ökat blodtrycket och viktuppgång. Istället menar han att vin varje dag skyddar mot kärlsjukdomar, sänker det farliga kolesterolet och att det nu finns starkare stöd för att vin är nyttigt än vad det finns för att börja motionera.
I studien lät han 45 deltagare mellan 25 och 35 år lottas i två grupper. Ena gruppen fick inte alls dricka alkohol på tre månader medan den andra gruppen ordinerades vin dagligen – för kvinnor 1,5 deciliter och för män 3 deciliter. Efter noggrant övervakande kunde Fredrik Nyström konstatera att blodfetterna blev bättre och att kolesterolet sjönk med hela 17 procent jämfört med den andra gruppen Detta är ett resultat som väl mäter sig med kolesterolsänkande mediciner. Sammanfattningsvis hittade han inga negativa effekter och blir själv upprörd över att Folkhälsoinstitutet offentligt varnar för att alkohol höjer blodtrycket:
– Med nivåerna vi talar om här sänker det blodtrycket – det vet varenda människa – det är kärlvidgande och därmed blodtryckssänkande. Det är först vid mycket stort intag som blodtrycket i stället stiger, säger han till Aftonbladet.
Fotnot. Fredrik Nyström är professor i internmedicin och bedriver forskning om bland annat ämnesomsättning och blodtryck. Studien kommer att publiceras i sin helhet inom kort.
Källa;WOW News: onsdag den 21 april 2010
Millhouse Förlag AB, Sveavägen 52, SE-111 34 Stockholm
Tel: 08-20 86 32, E-post: info@wownews.se